Zakończenie innowacji Odkrywamy tajemnice wody
W ostatnich dniach marca br., grupa starszaków z Przedszkola Miejskiego nr 2 im. Kostrzyńskich Papierników, zakończyła realizację innowacji pedagogicznej prowadzonej metodą projektu badawczego pt. „Odkrywamy tajemnice wody”. Innowacja rozpoczęła się już w październiku. Przez sześć miesięcy podejmowaliśmy działania, które przybliżały nas do „odkrycia tajemnic wody” a więc jej składu i właściwości takich jak np. parowanie, skraplanie. Dowiadywaliśmy się, jakie substancje się w wodzie rozpuszczają, a jakie nie, poznaliśmy stany skupienia wody.
Temat czystości wody i racjonalnego gospodarowania jej zasobami, również nie był nam obcy. Poznaliśmy także florę i faunę pobliskich wód, dzięki nieprzecenionym wycieczkom do Parku Narodowego „Ujście Warty”. W naszej sali utworzyliśmy kącik „miłośnika przyrody”, w którym znalazło się akwarium z rybkami, o które dzieci musiały dbać. Nie zabrakło również „kuferka badacza”, w którym zgromadzono lupy, mikroskopy, naczynia laboratoryjne i wiele innych sprzętów ułatwiających poznanie właściwości wody.
Podsumowanie innowacji było momentem niezwykle ważnym dla dzieci, podczas którego zaprezentowały rodzicom, w ramach realizowanej w Przedszkolu kampanii „Postaw na rodzinę” poznane wiersze, piosenki, wystawiły przedstawienie „Bal na mokradłach”. Rodzice mieli również okazję, obejrzeć prezentację multimedialną unaoczniającą, działania ich pociech podczas projektu. W przedszkolu zorganizowano wystawę prac dzieci, wykonanych podczas projektu m.in. były to: żaby, łabędzie, ryby, akwaria oraz wspaniałe albumy o wodzie wykonane przez dzieci w domach wspólnie z rodzicami, którzy aktywnie uczestniczyli w realizacji projektu. Albumy zawierały prace dzieci wykonywane różnymi technikami plastycznymi w przedszkolu, przez cały okres trwania innowacji. Wysiłki naszych małych odkrywców, zostały oczywiście docenione, dlatego też każdy z nich, otrzymał pamiątkowy dyplom i upominek.
Był to pierwszy rok wprowadzania innowacji pedagogicznej w naszym przedszkolu, już dziś wiemy, że na pewno nie ostatni. I chociaż wymaga ona od nauczyciela, wiele wysiłku i zaangażowania, to patrząc na efekty, jakie ze sobą niesie mówimy „warto podjąć ten trud”. Wykorzystana podczas innowacji, metoda projektu badawczego mobilizowała dzieci do coraz bardziej samodzielnego zdobywania nowych wiadomości, a co za tym idzie pogłębiania ich wiedzy.
M. Pezowicz, E. Strof