Projekt z SP-4

Projekt jest poszerzeniem oferty działań niemożliwych do zrealizowania podczas zajęć lekcyjnych (z powodu ograniczeń czasowych, braku dodatkowej opieki pedagogicznej, ograniczeń finansowych). Atrakcyjna forma realizacji projektu jest propozycją różnych sposobów, bezpiecznego, pożytecznego i ciekawego spędzenia wolnego czasu.
Realizując projekt chcemy zmniejszyć złe nawyki (bierność, obojętność, niegospodarność) a zwiększyć zachowania społecznie pożądane. Celem projektu jest rozwijanie umiejętności pracy w grupie, budowani u uczniów świadomości bycia aktywnym członkiem społeczności lokalnej poprzez: kształtowanie dumy ze swojej „małej ojczyzny" (spotkania z miłośnikami naszego miasta, poznanie atrakcyjnych miejsc w mieście i okolicy, rozwijanie postawy troski, odpowiedzialności za wygląd otoczenia (zbiórka i segregacja śmieci; znajomość i przestrzeganie sposobów ochrony przyrody).
Zaplanowane zmiany osiągane są poprzez realizację zadań takich jak: organizowanie wycieczek po okolicy i odnajdywanie obiektów z wykorzystaniem planu miasta, wykonywanie fotografii i obróbki zdjęć z wykorzystaniem technologii komputerowych, dokonywanie opisu i analizy ruchu drogowego, praktyczną jazdę rowerem i pokonywanie toru przeszkód, zbiórkę surowców wtórnych, spotkania z ciekawymi ludźmi.
Projekt składa się z trzech etapów:
I - zdobywanie wiedzy i umiejętności w oparciu o działania praktyczne podczas zajęć edukacyjnych,
II - wykorzystanie wiedzy i umiejętności w rajdzie pieszym po mieście z punktami zadaniowymi,
III - podsumowanie na imprezie plenerowej.
Realizowany projekt obejmuje trzy obszary: przyroda naszych okolic i troska o jej przetrwanie, moje miasto w obiektywie aparatu fotograficznego, bezpieczne poruszanie się po naszym mieście i okolicy. Projekt skierowany jest do uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 klas 4-5 wśród, których dużą grupę (30%) stanowią uczniowie mający problemy edukacyjne, posiadający orzeczenia i opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, będących w trudnej sytuacji materialnej, z rodzin niepełnych oraz cudzoziemcy.
Stworzono 4 grupy uczniów (przyrodnicza, fotograficzno-informatyczną, ruchu drogowego i terapeutyczną) liczące łącznie 70 osób. Projekt jest realizowany przez 8 nauczycieli (nauczyciel przyrody, informatyki, nauczania zintegrowanego, wychowania do życia w rodzinie, techniki, matematyki i pedagoga szkolnego) przy wsparciu rodziców oraz przedstawicieli społeczności lokalnej.
Miejscem realizacji projektu jest teren miasta Kostrzyna i jego okolic (Park Narodowy Ujście Warty, CZG-12 w Długoszynie). Czas realizacji projektu - kwiecień, maj, czerwiec, wrzesień październik 2007 roku.