Historia Kostrzyna
Spis treści
W późniejszych latach, szczególnie pod koniec XIX wieku, coraz bardziej rozrastała się dzielnica Nowe Miasto posiadająca wiele fabryk i sklepów. Miasto rozwinęło się także jako ważny węzeł kolejowy. W 1857 roku otrzymało pierwsze połączenie - była to linia Kolei Wschodniej, prowadząca z Berlina przez Frankfurt do Kostrzyna i dalej do Gorzowa. Inwestycja ta uczyniła niezbędnymi szereg innych przedsięwzięć - przeprowadzono nowe mosty przez Kanał Odpływowy, Odrę i Wartę - były to żelazne mosty, dwutorowe i obrotowe dla utrzymania drożności żeglugi na Odrze i Warcie.
W 1867 roku Kostrzyn otrzymał bezpośrednie połączenie z Berlinem, a w latach 1872 - 1875 poprowadzona została przez miasto linia wiodąca ze Szczecina do Wrocławia. Pociągnęło to za sobą konieczność budowy mostu kolejowego na Warcie.
Dziesięć lat później otwarto linię kolejową do Stargardu, natomiast w 1896 roku do Słońska - gdzie prowadziła linia wąskotorowa. W ten sposób Kostrzyn jako ważny węzeł komunikacyjny i punkt o znaczeniu strategicznym uzyskał techniczne warunki do utrzymania swojej pozycji.
Największy rozwój we wszystkich dziedzinach osiągnął Kostrzyn na przełomie XIX i XX wieku. W roku 1939 miasto liczyło ok. 24 tys. mieszkańców.