Ruszyła przebudowa ulicy Kościuszki
Rozpoczęła się inwestycja przebudowa ulicy Kościuszki. W dniu dzisiejszym wykonawca przystąpił do wycinki drzew. Inwestycja budzi emocje nie tylko wśród mieszkańców miasta. 19 maja br. do Urzędu Miasta wpłynęły listy z ok 1.500 podpisami od mieszkańców Kostrzyna ale też z Dębna, Słońska, Krzeszyc, Witnicy, Gorzowa Wlkp., Ośna, Sulęcina, Lubniewic… Petycja i podpisy przeciwko wycince drzew była powodem zwołania przez burmistrza pilnego spotkania dotyczącego inwestycji. Projektant drogi będący jednocześnie audytorem bezpieczeństwa ruchu drogowego stwierdził, że „Bezpieczeństwo dzieci, oraz innych użytkowników ruchu jest nadrzędne, wycinkę drzew należy prowadzić mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowania obiektu drogowego, w następnej kolejności należy analizować względy środowiskowe i estetyczne. Inwestor posiada decyzję na wycinkę drzew, oznacza to, że z punktu ochrony środowiska istniejący drzewostan nie jest wartościowy, a w takim wypadku bezpieczeństwa ludzi i komfort użytkowania obiektu jest wartością nadrzędną”. Urząd Miasta zawarł też dodatkową umowę na wykonanie ekspertyzy przyrodniczej drzew przeznaczonych do wycinki pod kątem występowania lęgów ptasich i innych gatunków prawnie chronionych oraz świadczenie usług związanych z nadzorem przyrodniczym nad wycinką drzew przy realizacji zadania pn.: „Przebudowa ulicy Tadeusza Kościuszki w Kostrzynie nad Odrą”. Podjęte działania oraz opinie ekspertów są jednoznaczne – większość drzew zostanie usunięta.
W załączeniu:
1. Opinia projektanta branży drogowej, posiadającego również uprawnienia audytora ruchu bezpieczeństwa drogowego
2. Notatka ze spotkania z projektantem
Opinia projektanta branży drogowej, posiadającego również uprawnienia audytora ruchu bezpieczeństwa drogowego
Odległość drzewa od krawędzi jezdni nie może być mniejsza niż 50cm, należy też zwrócić uwagę na ew. zniszczenia które może wytworzyć bryła korzeniowa na nowo powstałe elementy obiektu drogowego, z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu, ograniczenia widoczności, oraz charakteru drogi - droga dojazdowa do szkoły, drzewa ograniczające widoczność, będące w skrajni drogi , zjazdów bądź ścieżki rowerowej należy bezwzględnie usunąć. Inwestor powinien przewidzieć nowe nasadzenia, drzewa będące w złym stanie zdrowotnym, nadmiernie pochylone w kierunku jezdni bądź budynku również stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowania obiektu.
Bezpieczeństwo dzieci, oraz innych użytkowników ruchu jest nadrzędne, wycinkę drzew należy prowadzić mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowania obiektu drogowego, w następnej kolejności należy analizować względy środowiskowe i estetyczne. Inwestor posiada decyzję na wycinkę drzew, oznacza to że z punktu ochrony środowiska istniejący drzewostan nie jest wartościowy, a w takim wypadku bezpieczeństwa ludzi i komfort użytkowania obiektu jest wartością nadrzędną.
Przy wycince drzew należy zwrócić uwagę na ew. gniazda ptaków, prace związane z wycinkę drzew w okresie lęgowym powinny być prowadzone pod nadzorem i zgodą RDOŚ.
Względy bezpieczeństwa ruchu były brane pod uwagę przy ocenie projektu na dofinansowanie, komisja weryfikacyjna uznała projekt za bezpieczny, projektant nie dopuszcza pogorszenia bezpieczeństwa ruchu w stosunku do elementów zaprojektowanych. Inwestor powinien z konsekwencją realizować plan inwestycyjny, mieszkańcy oraz zainteresowane strony mogły wnosić zastrzeżenia, bądź propozycje na wcześniejszych etapach projektowych, projekt był realizowany od 2014r, w pierwotnych planach nie uwzględniono ścieżki rowerowej, ale rozwój Miasta, kolejne plany inwestycyjne generujące dodatkowe natężenie ruchu rowerowego wymuszają na zarządcach zdecydowane działania w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszym i rowerzystom, jako Audytor BRD opiniuję takie działania pozytywnie. Informuję również że tego rodzaju plany poprawy bezpieczeństwa ruchu powinny być rozszerzane na kolejne drogi w mieście i gminie.
Z poważaniem
Radosław Ostraszewski
Kostrzyn nad Odrą, 22 maja 2017 rok
NOTATKA
ze spotkania dot. inwestycji drogowej w ulicy Kościuszki
Obecni:
1. Andrzej Kunt, burmistrz m.Kostrzyn nad Odrą
2. Zbigniew Biedulski, zastępca burmistrza
3. Radosław Ostraszewski, projektant
4. Zbigniew Jakubowski,kierownik referatu inwestycji i remontów Urzędu Miasta
5. Grzegorz Chiliński, gł.specjalista ds. inwestycji i remontów UM
6. Agnieszka Zurawska-Tatała, kierownik biura integracji europejskiej
7. Anna Suska, sekretarz Miasta
Spotkanie z projektantem ul. Kościuszki p. Radosławem Ostraszewskim zwołał burmistrz dr Andrzej Kunt. Tematem spotkania było poznanie opinii projektanta w sprawie ewentualnych zmian projektowych inwestycji drogowej w ulicy Kościuszki. Pan burmistrz przedstawił kwestie dot. możliwości zachowania drzew rosnących przy wymienionej ulicy jak wnioskują Mieszkańcy w petycji z dnia 11.05.br uzupełnioną 1.498 podpisami w dniu 19.05.br (podczas nieobecności burmistrza) i poprosił o przedstawienie, w ramach nadzoru autorskiego, stanowiska projektanta.
P. Radosław Ostraszewski stwierdził, że nadrzędną sprawą przy projektowania ul. Kościuszki było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom poruszających się drogą do i ze szkoły; oraz ochrona ich życia i pozostałych użytkowników dróg -pieszych, rowerzystów, uczestników transportu zbiorowego (autobusów) i indywidualnych użytkowników dróg i taką bezpieczną drogę zaprojektował. Projektant nadmienia, że posiada również uprawnienia audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zajmując stanowisko w sprawie drzewostanu p. R. Ostraszewski stwierdził, że drzewa z prawej strony jezdni muszą być usunięte, ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów, ale dopuszcza nowe nasadzenia drzew pomiędzy projektowaną ścieżką a krawędzią jezdni zgodnie z planem sytuacyjnym. Ścieżka rowerowa powinna pozostać w projektowanym miejscu, zwłaszcza, że będzie wykorzystywana również do dojazdu do nowo zaprojektowanej hali widowiskowo - sportowej np. na zajęcia popołudniowe, rozgrywki czy inne oraz jej istnienie przy ul. Kościuszki jest uzasadnione planami Miasta dot. budowy kolejnych ścieżek rowerowych w przyszłości (ul. Mickiewicza, Kopernika).
Ze względu na bezpieczeństwo użytkowników całego obiektu należy dokonać weryfikacji drzew chorych, które mogą mieć wpływ na pogorszenie warunków użytkowników drogi, a które dziś pozostawione mogą być przyczyną kłopotów w przyszłości.
Projektant nie dopuszcza także istnienia drzew przy przejściach dla pieszych, drzewa należy wyciąć ze względów bezpieczeństwa pieszych (przysłanianie widoczności na jezdnię).
Natomiast dopuszcza ewentualność zachowania zdrowych drzew po lewej stronie ulicy (przy szkole) i uzupełnienia nasadzeń wyłącznie drzewostanem średnim i niskim w miejscach separacji, pomiędzy zjazdami i zatokami postojowymi. Projektant podkreśla, że w mieście musimy chronić ludzi nawet gdy obecnie protestują przeciwko wycince. Pan Ostraszewski poinformował również burmistrza, że w fazie oględzin drogi i prac projektowych spotykał Mieszkańców, którzy wprost prosili o wycięcie uciążliwych dla nich drzew.
Projektant stwierdza, że w ramach nadzoru autorskiego, wykonawca ma otwarty front robót - kwestia wycinki nie wstrzymuje wykonywania prac.
Notatkę sporządziła:
Anna Suska